Leszek Brodowski – altowiolista

Urodzony w Warszawie, rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 4 lat. Uczeń prof. Stefana Kamasy, z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. Chopina w Warszawie. Studiował w Rzymie, Asyżu, Orvieto jako stypendysta rządu Italii.

Grał w Polskiej Orkiestrze Kameralnej, Orkiestrze J.Staniendy Wratislavia, Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim, Polskiej Filharmonii Kameralnej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Tatro di San Carlo (Neapol), Cape Town Nico Ctr i in.

Występował w słynnych salach USA (m.in. Carnegie Hall), Kanady, Japonii, Australii, RPA, Tajlandii, Indiach i niemal całej Europy z dyrygentami i solistami, jak W.Lutosławski, K.Penderecki, J.Maksymiuk, K.Zimerman, A.Benedetto-Michelangeli, A.DeLarocha, F.Gulda, H.Szeryng, A.Grimiaux, G.Kremer, Y.Menuhin, A.Meneses, J.Swann, S.Accardo, G.Carr, A.Nicolet i wielu in. Jako solista – kameralista nagrywał dla Polskiego Radio, TV Polskiej, Polskich Nagrań, EMI, BBC, ZDF, Radio France, South African Broadcasting Corporation.

Założyciel i kierownik artystyczny Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej przy Teatrze Wielkim Warszawie i orkiestry smyczkowej Turdus Musicus, prowadził mistrzowskie letnie kursy w Polsce i Italii, tamże juror licznych konkursów kameralnych. W latach 1991-1996 współpracował z organizatorami letnich kursów mistrzowskich w Asyżu i w Orvieto w Italii i koncertów dla papieża Jana-Pawła II w Castelgandolfo.

Organizator I Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej w Zakopanem, ponad 80 koncertów w Zakopanem i kilkudziesięciu innych w Polsce, RFN i w Italii. Wieloletni pedagog, 9 lat w Akademii Muzycznej w Warszawie (asystent prof. Kamasy) i w wielu szkołach muzycznych (od 1978r.).

Wieloletni wiceprezes Towarzystwa Edukacji Artystycznej, wicedyrektor w Zespole Szkół Artystycznych, członek zarządu Towarzystwa Muzycznego im. Szymanowskiego w Zakopanem. Przez 7 lat członek rady programowej Agrafki Muzycznej przy fundacji Pro Bono Poloniae i wykładowca na organizowanych przez fundację kursach kameralnych dla wybitnie utalentowanej młodzieży. Wykładowca na mistrzowskich kursach kameralnych, od wielu lat należy do European Chamber Music Teachers Association. Zajmuje się również pracą publicystyczną i edytorską, jest też autorem ponad 40 unikalnych transkrypcji na altówkę, jak sonaty Vivaldiego, Marcello, Mozarta, Beethovena, Schuberta, Schumanna, Chopina, Griega, Rachmaninowa, Szymanowskiego i wielu innych utworów.

Ostatnio występował najczęściej w Italii, między innymi dwukrotnie na słynnym Festiwalu Dino Ciani w Cortina d’Ampezzo, z recitalami w Rzymie, Neapolu, Sorrento, Belluno, Padwie, Cesenie, etc…

Jakub Tchorzewski występował w większości krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Brazylii i Japonii, a jego koncerty były transmitowane przez narodowe rozgłośnie radiowe w Polsce, Słowacji, Czechach, Szwajcarii i we Włoszech. The International Piano opisał jego interpretacje jako „żywiołowe i dokładne rytmicznie”, natomiast The Washington Post uznał, że polski pianista „wykazał się wyobraźnią dźwiękową”. Dla Schweizer Musikzeitung jest „znakomitym i bardzo obiecującym” muzykiem. Występował, między innymi, w Teatro La Fenice, Teatro Malibran, Fondazione Cini i Ateneo Veneto w Wenecji, Teatro Regio w Parmie, Teatro Bonci w Cesenie, Teatro Sociale w Bergamo, Filharmonii w Trento, Audytorium Pollini w Padwie oraz Accademia dei Concordi w Rovigo, jak również w Filharmoniach w Warszawie, Lwowie i Bukareszcie. Był zapraszany do wzięcia udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych takich jak Biennale Musica w Wenecji, Bologna Festival, Serate Musicali w Mediolanie, Rzymski Festiwal Pianistyczny czy Nuova Consonanza.

Dotychczas ukazało się 5 płyt kompaktowych z udziałem Jakuba Tchorzewskiego wydanych przez takie firmy fonograficzne jak Acte Prealable, DUX, Musiques Suisses i Tactus. Neue Zeitschrift für Musik przyznał debiutanckiej płycie artysty maksymalną ocenę za interpretację oraz dobór repertuaru. Na krążku znajdują się, nagrane po raz pierwszy w historii fonografii, wszystkie dzieła fortepianowe Sándor’a Veress’a, węgierskiego kompozytora, asystenta Béli Bartóka i nauczyciela György Ligetiego i György Kurtága. W 2010 wspólnie z klarnecistą Francesco Toso oraz wiolonczelistą Lucą Paccagnella dokonał nagrania triów Michaiła Glinki, Nino Roty i Johannesa Brahmsa. Natomiast w 2014 ukazały się płyty poświęcone muzyce kameralnej Gino Gorini’ego (wspólnie z Gorini Quintet), oraz twórczości polskich kompozytorów współczesnych (z wiolonczelistką Izabelą Buchowską i mezzosopranistką Bernadetą Sonnleitner).

Jako oddany kameralista miał okazję współpracować z tak znakomitymi muzykami jak m. in. skrzypkowie Anna Maria Staśkiewicz, Dejan Bogdanovich i Piotr Tarcholik, altowioliści Jodi Levitz i Leszek Brodowski, wiolonczeliści Izabela Buchowska, Bartosz Koziak i Luca Fiorentini, fleciści Jadwiga Kotnowska i Carlo Tamponi, klarneciści Ludmila Peterkova i Vincenzo Paci, waltornista Henryk Kowalewicz oraz saksofonista Alfonso Padilla. Od 2014 jest członkiem European Chamber Music Teachers Association.

Źródło: teatr.polanica.pl